Een tactisch bordspel dat spelers meeneemt naar een betoverend bos waar feeën van paddenstoel naar paddenstoel vliegen om mana te verzamelen. Spelers moeten plannen hoe ze de meeste punten scoren door kaarten te draften en strategisch te bewegen. Elke kaart beïnvloedt zowel de beweging van je eigen fee als die van je buren.
De donkere, regenachtige dagen van de herfst gaan voor velen gepaard met stevige boswandelingen. Terwijl de pasgevallen blaadjes onder je schoenzolen kraken schieten de paddenstoelen overal in het bos uit de grond. Als je echt geluk hebt, tref je ze zelfs in een befaamde heksenkring aan. Wil je de herfst liever van binnen beleven met een bordspel en een tas warme chocomelk? Dat kan gelukkig ook!
Lang dachten we dat het kabouters of Smurfen waren die in paddenstoelen woonden, maar volgens Laurence Grenier & Fabien Tanguy zijn het andere wezentjes die in de zwammen huisvesten. In Fairy Ring van Repos Production vlieg jij samen met de feeën rond om mana te verzamelen en de magie van het bos te verspreiden.
Van sommige zwammen zie je ze vliegen als je ze opeet en van andere kan je behoorlijke buikpijn krijgen. Tenzij je een volleerd Fungioloog bent houd je het misschien beter bij kijken met je ogen, niet met je handjes. Gelukkig weten de feeën in Fairy Ring welke exemplaren ze moeten bezoeken om hun magische krachten mee op te laden.
Zodra het maanlicht door de wolkensluier klieft ontwaken de gevleugelde wezentjes en maken ze zich klaar om aan hun nachtelijke taak te beginnen. Ze springen en fladderen van zwam naar zwam om zo de kostbare mana te vergaren die het bos in leven houdt.
In dit bos spreken we niet van een heksenkring, maar wel van een feeënkring. De spelers zullen om te beurt paddenstoelen bouwen en in cirkeltjes rondvliegen van het ene paddenstoelendorp naar het andere.
Bij de start van het spel ontvangt iedereen een scorewiel, een spelersbord met de bijhorende fee en een willekeurige startpaddenstoel om aan zijn dorpje toe te voegen. Trek de startkaart uit het deck met de ‘0’ op de achterzijde. Alle niet gebruikte kaarten van deze stapel gaan terug in de doos. Schudt vervolgens de paddenstoelen van niveau 1 & 2 en plaats ze in afzonderlijke stapels op de tafel.
Wanneer je met minder dan 4 spelers speelt, pas je de inhoud van de decks aan. Bij een tweespelersspel gebruik je enkel de kaarten met een 2 in de rechterbenedenhoek. Bij 3 spelers gebruik je zowel de kaarten die met een 2 als die met een 3 gemarkeerd zijn. Verdeel tot slot alle niveau 1-kaarten onder de spelers om hun eerste hand mee te vormen. Zodra de voorbereiding afgerond is, start de eerste ronde.
Een beurt bestaat in essentie uit 3 handelingen: een kaart kiezen, een kaart spelen en je fee verplaatsen.
Alle spelers bekijken hun kaarten en selecteren er simultaan eentje om bij te houden. Kies je het exemplaar dat er leuk uit ziet of ga je voor eentje die je nog niet hebt? De gekozen kaart plaats je gedekt onder je spelersbord. Alle andere niet gekozen kaarten plaats je gedekt naast jouw bord, klaar om na de ronde door te geven aan de speler links van jou. Op zich is dit niets nieuw onder de zon voor wie bekend is met drafting mechanismen. Zodra iedereen een kaart gekozen heeft, onthult de startspeler zijn paddenstoel en bepaalt hij wat hij hiermee wilt doen.
Zo’n eenzame paddenstoel is maar een triest zicht, maar gelukkig tref je zwammen zelden alleen aan. Je kan een kaart toevoegen aan het linker of rechter uiteinde van jouw dorp. Er is geen limiet aan hoeveel kaarten jouw persoonlijk tableau groot mag zijn, maar je mag een kaart nooit tussen twee eerder geplaatste kaarten in schuiven.
Ongeacht wat ze beweren, soms loont het om de grootste te hebben. Indien de door jou gekozen kaart overeenstemt met een paddenstoel die al ergens in jouw dorp aanwezig is, kan je deze laten groeien. Dit doe je door de kaart over de bovenste helft van de vorige paddenstoel te schuiven. Op deze manier wordt de steel langer en priemt zijn hoedje wat hoger boven het gras uit. Grotere paddenstoelen leveren meermaals punten op, ideaal dus om als feeënbankje te dienen om even op uit te rusten!
Om te vermijden dat ze te lang worden en zouden afknakken, kan je nooit meer dan 4 niveaus hoog bouwen.
Na het plaatsen van je kaart, is het tijd voor jouw fee om aan het werk te gaan. Op iedere kaart staat aangegeven hoeveel velden jouw pion moet verplaatsen. Voor elke zet vlieg je in wijzerzin naar de volgende paddenstoel. Als je aan de grens van jouw eigen dorp komt, ga je simpelweg verder naar het dorp van de eerstvolgende speler.
De zwammen in deze magische kring produceren niet enkel sporen, maar ook mana. De sporenplant waar de fee neerstrijkt wordt onmiddellijk geactiveerd voor de eigenaar van dat dorp. Ieder type paddenstoel heeft andere effecten. Het Pollenarium geeft bijvoorbeeld mana per kaart in jouw tableau, en de Magidrome geeft de hoeveelheid mana die op de kaart afgebeeld staat.
Bij het verwerken van de kaarteffecten is het belangrijk om het effect per onderdeel van de paddenstoel uit te voeren. Als je Magidrome 3 niveaus hoog is, krijg je drie keer punten.
Als jouw fee in het dorp van een tegenstander landt, maar jij ook één of meerdere exemplaren van dat soort paddenstoel hebt, mag jij ook kiezen om die kaart te activeren en mana te verzamelen. Sharing is caring noemen ze dat in feeënland.
Zodra een speler 20 mana verzamelt, mag hij deze omruilen voor een punt op zijn scorewiel. Het is de bedoeling dat iedereen zijn score geheim houdt tot op het allerlaatste moment van het spel.
Wanneer de eerste speler zijn beurt afgerond heeft, doorloopt de volgende speler dezelfde stappen totdat iedereen aan zet is geweest. Daarna herhaalt het proces van draften, plaatsen en verplaatsen zich tot alle kaarten op zijn.
Op dat moment verdeel je de niveau 2-kaarten en begint de cyclus van begin af aan. Het spel eindigt automatisch zodra de laatste kaart gespeeld is. De spelers onthullen nu hun scorewiel en verklaren wie zich de feeënkoning(in) mag noemen.
Mag het net iets meer zijn? Dan voeg je de objectievenkaarten toe die extra voorwaarden bevatten waar de spelers rekening mee kunnen houden. Zodra je een objectief behaalt, scoor je onmiddellijk een punt. Als je weet dat je anders behoorlijk hard moet werken om 20 mana te verzamelen om in een punt te converteren, zien die objectieven er plots heel aantrekkelijk uit.
Fairy Ring is echt een lichtgewicht. Het thema is luchtig en het spel heeft niet veel om het lijf als het op regels aankomt. Kies & speel een kaart, verplaats de fee, voer het effect uit, volgende speler. Het simplistische karakter zorgt er misschien wel voor dat dit spel minder vaak op tafel zal komen voor spelers die op zoek zijn naar een uitdaging. Toch is het ideaal voor jongere spelers of voor gezinnen, wat perfect aansluit bij de doelgroep waar Repos Production zich op richt met deze titel.
De vormgeving van Maud Chalmel spreekt ook wel aan. Ze werkt met felle, volle kleuren en intuïtieve positionering van iconen die uitnodigen om te spelen. Zeker de fee-standees wisten onmiddellijk onze aandacht te trekken. Maar net als bij echte paddenstoelen weet je dat felle kleurtjes soms gevaar betekenen! Gelukkig gaat er achter de vormgeving van Fairy Ring ook wel genoeg inhoud schuil. Dankzij het automatisch uitdeinen van de feeënring wordt de table presence van het spel steeds groter naarmate de rondes vorderen. De componenten zijn van kwalitatief materiaal vervaardigd. Naast de 4 bijgesloten feeën, kan je ook een gelimiteerde promo-fee bemachtigen. Dit draakje zal sommige spelers zeker weten te bekoren.
De strategische impact van je keuzes is bij dit spel vrij beperkt. Je kan twee grote strategieën hanteren bij de keuze van je kaart: ofwel kijken naar welk effect je wilt uitbouwen/toevoegen of focussen op de bewegingswaarde om uit te rekenen waar je (ongeveer) gaat landen. Die laatste strategie is zeker van toepassing wanneer je met z’n tweeën speelt. Met meer spelers wordt dat laatste iets moeilijker aangezien het meer en meer gokken is wat je tegenspelers gaan doen. De keuzes van de volgende speler zijn tenslotte relatief beperkt: een kaart links of rechts toevoegen of een bestaande paddenstoel verhogen. Daarbij wordt het voorspellende karakter nog doorslaggevender als je een goed geheugen hebt en weet wat je vorige ronde hebt doorgegeven tijdens het draften.
Hoewel je misschien niet onmiddellijk warm loopt van paddenstoelen, slaagt het spel er in om de schimmels een magisch karakter te geven. Het thema zou je ook perfect kunnen vervangen door bijen die van bloem tot bloem vliegen om stuifmeel te vergaren. Op zich een leuke manier om iemand iets bij te brengen over de bloemetjes en de bijtjes.
Het variabel aantal kaarten waarmee gespeeld wordt, afhankelijk van het spelersaantal, zorgt ervoor dat het speeltempo mooi gebalanceerd blijft en het spel niet onnodig lang gerokken wordt. 12 beurten en ongeveer 30 minuten later is het afgelopen. Dankzij de geheime puntentelling blijft het spel ook wel spannend tot en met de laatste ronde. Je denkt misschien dat een andere speler een enorme voorsprong heeft, maar dan blijken jullie op het einde maar met 1 punt verschil van elkaar te eindigen. Aan de andere kant is het converteren van 20 mana in punten een hoop administratie en zet dit de deur op een kier voor gesjoemel met de puntentelling. Maar laten we er even van uitgaan dat we geen valsspelers en spelbrekers aan tafel hebben.
A dark rumour rises from Mordor. The Eye turns to Middle-earth. The hour has come. The Fellowship is reunited. The Heroes prepare for battle. In Duel for Middle-earth, you’ll have to choose sides. Play as the Fellowship of the Ring, prevent the Enemy from gaining ground and destroy the One Ring. Or play as Sauron […]
Uitverkocht
Concept, communiceren zonder te praten! Laat honderden voorwerpen, personages en titels raden door de universele iconen te combineren! Concept is een spel voor het hele gezin of voor een gezellig avondje met vrienden. Samenwerken is de boodschap. Een 2-koppig team trekt een Concept kaart en weet hierdoor het te raden concept (woord of zin). Door […]
Op voorraad