Breng offers om de geesten gunstig te stemmen. Een semi-coöperatieve worker placement van Space Cowboys.
Water, Aarde, Vuur, Lucht. Niet de Avatar, maar wel de geesten kunnen je deze keer naar de overwinning leiden. Betreed in het nieuwe spel van Space Cowboys de wereld van de geesten en ga mee op een spirituele reis naar de Inori Vallei van Mathieu Aubert & Théo Tivière.
Er bevinden zich in de Inori Vallei, in de schaduw van de immense heilige boom, twee tot vier dorpen. Als dorpsoude kijken de bewoners naar jou om hen te leiden en ervoor te zorgen dat ze in voorspoed en vrede kunnen leven. De beste manier om dat te doen is door de geesten van de vallei aan jouw kant te krijgen. Die geesten zijn jullie doorgaans goedgezind, althans als je hen meer offers brengt dan de andere dorpen!
Ieder jaar bouwen de dorpelingen altaars om de geesten die in de vallei wonen te eren, in de hoop hun gunst te komen.
Inori is een relatief eenvoudig spel om te spelen en klaar te zetten. Het minimalisme en de eenvoud zijn mooi in lijn met de vormgeving van het spel. Om alles nog iets vlotter te laten gaan, hebben de ontwerpers de doos zo in elkaar gestoken, dat alle geestkaarten een eigen vak hebben om ze op voorhand al te sorteren.
Midden op het bord worden drie startkaarten onthuld die elk één van de zes geesten uit de vallei vertegenwoordigen. Aan de wortels van de heilige boom plaats je twee gunsttokens van de geesten die niet aanwezig zijn bij de getrokken startkaarten. Iedere geest heeft in dit spel namelijk een tegenpool met wie hij bij de start van het spel niet samen aanwezig kan zijn: licht & duisternis, water & vuur, wind & aarde.
Iedere speler kiest een kleur en legt de daarbij horende meeple voor zich neer. Afhankelijk van het spelersaantal worden er vijf tot zeven meeple gebruikt. De overbodige stukken verdwijnen terug in de doos. Alle spelers plaatsen nu telkens één van hun meeple in het veld naast de startkaarten. Deze extra workers worden op het einde van iedere ronde aan je voorraad toegevoegd.
Plaats ten slotte alle kaarten, altaar-, rune- en gunsttokens per soort naast het bord. Met de setup achter de rug, zijn de geesten klaar om jullie giften en lofgezang te ontvangen.
Het spel wordt gespeeld in vier rondes (seizoenen) die voortduren tot iedereen al zijn werkers geplaatst heeft. Tijdens je beurt voer je telkens één verplichte actie (altaar bezoeken / de heilige boom beklimmen) uit die je kan uitbreiden met één of meerdere optionele acties (runetokens spelen).
Om de geesten te eren bezoek je hun altaars en plaats je offers aan hun schrijn. Dit doe je door een meeple op te offeren en op de kaart in het midden van het spelbord te plaatsen. Maak je geen zorgen, het zijn gelukkig geen menselijke zoenoffers, je bent je meeple niet voor de rest van het spel kwijt!
De geesten geven en de geesten nemen, want op ieder altaarveld staat een beloning voor wie daar bidt. Indien er een doorstreept icoon onder het veld staat, betaal je een prijs om daar te mogen mediteren. Een doorstreepte gunsttoken kost je dus één gunst van de afgebeelde kleur. Als je niet in staat bent die kost te dragen, dan moet je een andere plek zoeken om de geest te bewieroken.
Zoals bij de meeste worker placements zijn de altaarvelden de locaties op het bord waar jouw meeple iets kan uitvoeren. De geest die je aanbidt beloont je voor jouw offers met het afgebeelde effecten.
De heilige boom in het midden van de vallei is misschien de ideale plaats om een extra altaar te plaatsen. Zo’n plechtige plaats zal de geesten vast wel kunnen bekoren!
Wanneer je in de boom klimt, plaats je een meeple op een beschikbaar veld. Indien er op het gekozen veld nog geen altaar aanwezig is, moet je hier één van de nog beschikbare altaartegels toevoegen. De boom schenkt beloningen in de vorm van gunsttokens, runen, punten of extra meeple om direct ergens op geestkaarten te plaatsen.
De druïdes van vroeger, die de vallei lang geleden verlieten, communiceerden met de geestenwereld via magische runen. Soms lacht het geluk je toe en kan je deze eeuwenoude runen op een steen in het bos terugvinden.
Je mag tijdens jouw beurt kiezen om een runetoken te onthullen om het daarop afgebeelde effect uit te voeren. Je mag dit voor of na de verplichte actie doen. De effecten variëren van het krijgen van extra gunsttokens tot het verjagen van een tegenstander naar een ander altaarveld. Hou je jouw runen liever geheim tot op het einde van het spel? Dat kan ook!
Terwijl jullie hard werken aan jullie eerbetoon, gaat de tijd genadeloos verder en veranderen de seizoenen in de vallei. Op het einde van iedere ronde wordt het seizoen afgesloten en kijken de geesten of ze jullie goed- of kwaadgezind zijn.
Als alle altaars op een kaart afgeladen zijn met offers, is de geest tevreden gesteld en zal hij het volgende seizoen maar al te graag nog meer offers in ontvangst nemen. In dit geval scoren alle spelers die op deze kaart offers brachten een punt per gunsttoken van de kleur van de geest. Daarna verwissel je de kaart met een nieuw exemplaar van dezelfde kleur.
Wanneer niet alle altaars gebruikt werden, zal de geest zijn ongenoegen uiten en jullie volgend seizoen de rug toe keren. Gelukkig voor jullie wordt zijn plaats dan onmiddellijk ingenomen door zijn tegenpool. Verwijder de kaart zonder punten te scoren en leg een kaart van de andere kleur in de plaats.
Zodra je dit voor alle kaarten overlopen hebt, neemt iedereen zijn meeple weer op hand en wordt er een extra startkaart getrokken die op het eerste slot naast de startkaarten wordt toegevoegd. Naarmate de seizoenen voorbij gaan zullen er steeds meer kaarten op het bord beschikbaar zijn om je meeple naartoe te sturen.
Op het einde van het laatste seizoen wordt er nog per altaar op de boom gekeken wie het meeste en 2de meeste gunsttokens van die soort heeft. Dit kan je nog een stevige bonus aan punten bezorgen. De speler met het meeste punten is de winnaar van het spel.
Onverwacht interactief : op het eerste zicht verwacht je dat de spelers, zoals bij veel andere worker placements, vooral met hun eigen punten en grondstoffen bezig zullen zijn. Maar bij Inori moet je de andere spelers nauwlettend in de gaten houden. In plaats van iemand ‘zijn plekje’ in te nemen, kan je ook meeple verjagen of net vermijden dat een geestkaart volledig afgewerkt wordt en iemand dus punten misloopt. Je hebt elkaar nodig om een kaart te vervolledigen, maar kan je elkaar wel vertrouwen?
Diep thema, weinig diepgang : het verhaal en het spirituele thema bij het begin van het spel zijn tijdens het spelen helaas weinig voelbaar. Meeple plaatsen, resources verzamelen, punten scoren. Er is weinig verhalend aan het effectieve spelmechanisme los van het artwork. Op zich is dit niet storend voor het spel, maar wel een gemiste kans.
Continu wisselend landschap : aangeziende geesten & altaars aan wie je offers brengt elke ronde veranderen, en je maar 4 rondes hebt, ben je nooit echt in staat om echt een puntenmechanisme op te bouwen bij dit spel. De stroom aan wisselende velden doet het spel vrij willekeurig aanvoelen, tenzij je het spel al zo vaak gespeeld hebt dat je kan voorspellen welke altaars er op een volgende kaart staan. In scherp contrast met de wisselende geesten zijn de altaars op de heilige boom dan weer vergrendeld voor het hele spel.
Take that : Inori voelt, mede door de uitstraling, vredig aan maar er is een gezonde dosis ‘take that’ aanwezig. Je ziet onderaan elke geestkaart welke andere geest er zou kunnen opdagen, als je onvoldoende offers brengt. Zo kan je inschatten of je net wilt voorkomen dat die geest verschijnt of niet. Ook de runen kunnen een tegenstander serieus saboteren.
Prachtige vormgeving : Misschien is de vormgeving van het spel wel het grootste pluspunt te noemen. Het scherpe contrast tussen de pastelkleuren van het spelbord en de felgekleurde, maar speels afgebeelde geesten zorgen ervoor dat Inori wel de aandacht trekt als je voorbij wandelt. Suzanne Demontrond heeft nog niet zo veel games op haar naam staan, maar mag als het van ons afhangt zeker nog wat games vormgeven.