Een tactisch één-tegen-één bordspel van Wonderbow Games, waarin spelers als rivaliserende diepzeewezens strijden om te overleven in een adembenemende onderwaterwereld.
Kelp, bedacht en ontworpen door Carl Robinson & Weberson Santiago, is een sterk asymmetrisch tweespelersspel van Wonderbow Games waarin enkel de sterkste overleeft.
Een woud van zeewier wiegt zachtjes met de stroming mee terwijl de behendige tentakels van een octopus langzaam de zeebodem afzoeken naar een avondmaal. Een krokant krabbenpootje of een sappig zeeslakje gaat er altijd in. Toch is de zoektocht naar eten niet zonder gevaar, want telkens je jouw schuilplaats verlaat, kan je zelf een prooi worden. Er glijdt in de buurt namelijk een gestreepte kathaai (ook wel gekend als een pyjamahaai) tussen de planten en het koraal. Deze gestroomlijnde jager hoopt maar al te graag een paar tentakels tussen zijn tanden krijgen.
Voor de bewoners van deze aquatische wereld geldt er maar één regel: eten om te overleven. Ver onder de glinsterende oppervlakte van de oceaan wordt dagelijks een overlevingsstrijd gevoerd die al zo oud is als de oceanen zelf. Ongeacht wie dit spel van verstoppertje wint, de afloop zal voor één van de twee fataal zijn.
Elke speler kruipt in de huid van één van de twee dieren en krijgt daarna de bijhorende componenten om zijn deel van het spelbord voor te bereiden.
Het spelbord is bedrukt aan beide zijden. Thematisch spreken we hier over een dag- en een nachtbord. Hoewel je hier met zo’n naamgeving zou verwachten dat je het bord op een bepaald moment moet omdraaien, is dat gelukkig niet het geval. De nachtkant is bestemd voor meer ervaren spelers. De grootste verschillen zijn de startzone(s) van de haai en de dobbelsteenwaardes die de haai nodig heeft om een veld te doorzoeken of om aan te vallen.
Zet de haai op een startzone, voeg het aangegeven aantal dobbelstenen toe aan de zak, schudt de actiekaarten van de haai en plaats er 4 op het bord. Neem vervolgens als octopus de startkaarten op hand en plaats ten slotte alle nodige tegels conform de regels op het bord zonder dat de haai ziet wat waar staat. Denk een beetje aan Stratego, je wilt vermijden dat je tegenstander op voorhand weet waar je de vlag plant.
Het speelveld ziet er dus zeer verschillend uit, afhankelijk van aan welke kant van de oceaan je geboren bent. Als haai zie je enkel de onthulde tegels, terwijl de octopus alles kan zien en het hoofd koel moet houden terwijl hij opgejaagd wordt.
Als octopus heb je dan misschien wel 8 armen, maar je mag (gelukkig) maar 2 acties doen elke ronde.
Kaart spelen: de eerste optie is een kaart spelen en de daarop vermelde effecten uitvoeren. De effecten zorgen ervoor dat je tegels van plaats mag wisselen, tegels (opnieuw) mag verbergen, nieuwe kaarten aan je deck mag toevoegen of iets mag opsmikkelen. Bij dat verplaatsen is het belangrijk om te weten dat sommige kaarten je toelaten om meerdere tegels in de zak te gooien om ze vervolgens opnieuw in een willekeurige volgorde op het bord te plaatsen. Zo weet de haai hopelijk nooit met zekerheid welke tegels waar staan.
Kaarten trekken: Om de eerste optie te kunnen uitvoeren, heb je dus kaarten nodig. Wanneer je geen kaarten meer hebt, of andere kaarten wilt, kan je de tweede optie gebruiken om je hand aan te vullen tot aan je handlimiet.
Een tegel verbergen: De derde en laatste actieoptie is het weggooien van een kaart uit je hand om één tegel op het veld terug te verbergen. Uiteraard weet de andere speler dan nog wat voor tegel dat was, maar als je dit kan combineren met een actie die een paar tegels van plaats wisselt, vergroot je jouw kansen om verborgen te blijven.
Als haai doorloop je een reeks opeenvolgende acties in een specifieke volgorde.
Dobbelstenen rollen: Met vinnen als handen is het niet zo evident om een dobbelsteen te rollen, maar op een of andere manier slaag je er toch in. Je begint door een aantal dobbelstenen uit jouw dicebag te trekken en deze te rollen. Als je blauwe stenen trok, mag je deze op stromingsvelden plaatsen, maar dat is geen verplichte actie.
Zwemmen: Vervolgens moet je de haai naar een leeg, aangrenzend stromingsveld verplaatsen. Als een blauwe dobbelstenen op een aangrenzend veld ligt, mag je via deze dobbelsteen doorzwemmen tot een ander leeg veld. Je mag via blauwe dobbelstenen blijven zwemmen, zolang je deze in aftellende volgorde passeert.
Zoeken & aanvallen: Met gele dobbelstenen kan je de zeebodem omwoelen en een tegel onthullen. Met een beetje geluk heb je jouw prooi te pakken! Een rode dobbelsteen laat je toe een aanval in te zetten op een verborgen of onthulde tegel als het de octopus is. Een geheime tegel aanvallen is nooit zonder gevaar. Aanvallen vreet veel energie en zal je, indien je fout gokt, uitputten en steeds hongeriger maken.
Groeien: Haaien staan niet voor niets bovenaan de voedselketen. Naarmate de zoektocht vordert wordt je steeds slimmer en sluwer. Gele dobbelstenen die je gebruikt om mee te zoeken of de hoogste blauwe teerling die je bij een verplaatsing passeerde worden aan je groeimeter toegevoegd. Zodra je een derde dobbelsteen op een groeitegel hebt, mag je deze speciale kracht aan jouw repertoire toevoegen.
Energie sparen: Soms loont het om wat energie te sparen. Ongebruikte dobbelstenen kan je aan een energiespoor toevoegen om extra kaarten mee te kopen. Maar ook hier schuilt een wateraddertje onder het zeegras. Wanneer je een derde dobbelsteen opzij zet, zal er automatisch eentje aan je honger-spoor worden toegevoegd en sta je weer een stap dichter bij de verhongeringsdood.
Wanneer de haai de octopus in het vizier heeft en de aanval inzet, gaan de drie harten van de octopus gegarandeerd als een razende tekeer! Gelukkig is er nog een sprankeltje hoop voor het achtpotige schepsel.
Beide spelers moeten gelijktijdig één van hun drie confrontatiekaarten gedekt op tafel neerleggen. Komen de kleuren van de kaarten overeen, dan glipt de octopus er van tussen en blijft de haai met lege vinnen achter. De gespeelde kaarten worden vervolgens uit het spel verwijderd, waardoor de kansen van de haai bij een volgende confrontatie aanzienlijk toenemen.
Het spel kan eindigen op drie manieren:
Een dubbelzijdig spelbord met dag & nachtzijde
Haai componenten | Octopus componenten |
---|---|
– Miniatuur haai – 2 Player aids – 35 Dobbelstenen — 15 Blauwe tide-dice — 10 Gele search-dice — 10 Rode bite-dice – 23 Actiekaarten – 4 Groeifiches – 3 Confrontatiekaarten – 1 Zak voor dobbelstenen | – 18 tegels — 1 Octopustegel — 4 Voedseltegels — 4 Valsstriktegels — 9 Schelptegels – Dubbelzijdige handlimiet token – 2 Player aids – 24 Actiekaarten – 3 Confrontatiekaarten – 1 Zak voor tegels |
Asymmetrische winstkansen : Als we de endgame conditions bekijken zien we dat de octopus op meerdere manieren kan winnen, terwijl het voor de haai erop-of-eronder is. Met 2/3 kansen om te winnen als octopus zou je denken dat het geluk je toelacht, maar toch is het als koppotige aanzienlijk moeilijker. Het is niet omdat je een vis aan de haak hebt, dat je die ook moeiteloos kan binnenhalen.
Educatief : Naast het spelelement heeft Kelp ook een educatieve functie. Het leert de spelers iets over de overlevingsmechanismen en leefwereld van de twee dieren. De actiekaarten geven inzicht in hoe beide dieren zich gedragen en op zoek gaan naar hun maaltijd, of hoe ze net vermijden zelf een maaltijd te worden. De (voor mensen althans) zachtaardige pyjamahaai wordt maximaal een kleine meter groot en is in tegenstelling tot de grote witte haai niet direct een wezen dat je in je nachtmerries komt terroriseren.
Beperkte actiemogelijkheden : Eenvoud is niet eenvoudig. Je bent ongeacht welke rol je speelt tijdens je beurt enorm beperkt in je actiemogelijkheden. Als haai ben je gebonden aan de getrokken/gerolde dobbelstenen. Heb je niet gerold wat je nodig hebt, dan verspil je waarschijnlijk kostbare energie en begin je langzaam maar zeker te verhongeren. Als octopus heb je maar een luttele 9 tegels op het veld om tussen te schuilen en mag je maar twee acties ondernemen. De meeste kaarten die je speelt veroorzaken trouwens dat er tegels onthuld moeten worden. Thematisch vertaalt dit zich als wanneer de octopus zich verplaatst, er schelpen en zand op de zeebodem opwaaien en de haai te weten komt waar de octopus niet is.
Transparante regels & up-tempo speelstijl : Er is geen gedoe met omslachtige regels. De kaarten zeggen wat er gebeurt en de spelers weten onmiddellijk welke acties wel of niet mogelijk zijn. Als haai moet je rollen, bewegen, optioneel zoeken/aanvallen en dan kijken of je nog nieuwe trucjes leert. Als octopus is het kaarten spelen, je hand aanvullen of tegels verbergen. Simpel. Dit sluit perfect aan bij het gelimiteerde actiebereik van beide spelers. Het is zeer zelden dat de geschatte speelduur op de doos géén grove leugen is, maar bij Kelp moeten we toegeven dat het perfect ingeschat is.
Asymmetrische spelmechanismen : waar het asymmetrische element bij veel spellen vaak zit in verschillende overwinningsdoelen of kaarten en/of krachten, focust dit spel op een volledige asymmetrie in spelmechanismen. Aan de kant van de pyjamahaai werkt het spel als een character growth engine & bagbuilder waarbij je meer dobbelstenen aan de poel toevoegt via de aangekochte kaarten. En als octopus is het dan weer een deckbuilder en hidden movement spel waar je hoopt om niet gevonden te worden. Wie op zoek is naar een adrenaline rush, moet zeker overwegen om als octopus te spelen.
Opdrijvende moeilijkheid : Als het spel aansleept en de octopus lang genoeg weet te ontkomen, wordt de haai alsmaar sterker & slimmer. De groeitegels en aangekochte actiekaarten drijven de spanning en moeilijkheidsgraad elke ronde op. De kathaai heeft steeds meer trucs ter beschikking en krijgt meer gele/rode dobbelstenen om mee te rollen. Als octopus krijg ook jij weer betere kaarten in jouw deck om aan de haai te ontsnappen. Er zijn duidelijk kosten nog moeite gespaard in het minutieus uitbalanceren van dit spel.
Final showdown : De gelaagdheid van het spel is het vermelden waard. Het is een en al suspens met Kelp. Bluffen, geluk en kansberekening spelen een grote rol bij dit diepzeeavontuur. Zelfs wanneer de haai je bijna te pakken heeft, heb je nog 66% kans om te ontkomen, maar volgende keer zakt die kans naar 50% en als je dan nog eens de confrontatie aan moet gaan is het uit met de pret! De manier waarop deze confrontatie eenvoudig is gehouden houdt het spannend. Je speelt alle twee een kaart en probeert in te schatten welke de andere speler gaat spelen. Als octopus wil je net wél dezelfde kaart als de haai spelen, en als haai wil je net niet dezelfde kaart als je tegenstander hebben.
Samengevat is Kelp een pareltje waarvoor we de zeebodem zouden afzoeken. Gelukkig zijn zowel pyjamahaaien en octopussen doorgaans mensschuwe wezens.