Een futuristisch & strategisch 2-player game. Lever strijd op een hexagonaal slagveld om controle & dominantie van de planeet.
Zat je vroeger net als ons uren achter je pc gekluisterd om Command & Conquer te spelen? Till5am laat je die nostalgische momenten herbeleven dankzij Knee Deep In Hexes van Marcel Kraatz & Georg Arndt.
De aardbol is ten langen leste ten onder gegaan aan mensen hun onverzadigbare drang naar expansie en rijkdom. De restanten van de mensheid zijn genoodzaakt hun heil te zoeken tussen de sterren. Jarenlang reizen enorme ruimteschepen door de onmetelijke kosmos op zoek naar een nieuwe woonplaats, wanneer ze plots een nieuwe energiebron ontdekken op een kleine planeet in het Hexes 6-stelsel.
Commander on deck! Jouw troepen springen onmiddellijk in het gelid en salueren terwijl je rustig de commandopost binnenwandelt. Als commandant verwacht iedereen dat jij hen naar de overwinning zal leiden. Helaas denken de troepen van je tegenstander exact hetzelfde over hun bevelvoerder. Beide legers vechten tot de laatste man om de heerschappij van het planetenstelsel, maar slechts één partij zal zegevieren en de mensheid in deze donkere tijden leiden.
Knee Deep In Hexes is een strategisch tweespelersspel met een unieke mix van hexagonale speelvelden en een intense turn-based spelmechaniek die zowel strategisch inzicht als geduld beloont.
Je kunt Knee Deep In Hexes op twee manieren opstellen. Je kiest ofwel voor een vooropgesteld spelbord of één dat je zelf nog moet voorzien van berg-, materiaal- en energietegels.
Iedere speler krijgt een tray met miniatures (gebouwen en voertuigen), zijn factiekaarten en de keuze uit 4 officiers die zich aanmelden om jouw bevelen op te volgen. Je rekruteert twee officiers en neemt hun bijhorende kaarten om samen te voegen bij jouw factiekaarten. Al deze kaarten vormen samen jouw deck aan commandokaarten. Bij dit commandodeck voeg je nog enkele factieloze oorlogs- en/of actiekaarten toe, afhankelijk van welke variant van het spel je speelt. Kies tot slot willekeurig een speler om het spel te starten.
Je start een ronde door je resource tracks aan te vullen met de grondstoffen die jouw officiers en extractors leveren. Plaats de markers op het energie- en materiaalspoor om aan te geven hoeveel je van elke grondstof ter beschikking hebt.
Nu je weet met welke middelen je aan de slag kan, moet je troepen mobiliseren. Probeer de vijand te omsingelen en vermijd dat je zelf blindelings in een hinderlaag loopt. Troepen op het veld plaatsen kan vanuit je eigen HQ of bij fabrieken die je in eerdere beurten oprichtte. Je allereerste beurt begint waarschijnlijk met het plaatsen van een ACV (amphibious assault vehicle) en een extractor om meer grondstoffen te verzamelen.
Tijdens deze fase kan de actieve speler ook actiekaarten uit zijn hand spelen om extra grondstoffen, gratis voertuigen of andere voordelen te bekomen. Kaarten afleggen heeft echter ook risico’s, want in tegenstelling tot veel games, verdwijnt een gespeelde kaart voor altijd uit het spel. Iets in de discard pile komt nooit meer terug. Weeg goed af of je jouw hand nu al wilt laten zien of je de tegenspeler nog even wilt laten zweten.
Gebouwen en voertuigen hanteren allemaal de 1-2-3 regel om hun aanvalskracht, bewegingsmogelijkheden, levenspunten en kostprijs weer te geven. Telkens je een nieuw miniatuur op het bord plaatst, betaal je direct de bijhorende materiaalkost. Om eenheden te manoeuvreren over het ruige ruimtelandschap, gebruik je energie in plaats van materiaal. Per gespendeerd energiepunt mag een model een aantal velden verplaatsen in overeenstemming met haar bewegingsscore. Het is daarbij niet mogelijk om door vijandige modellen, grondstoftegels of bergen te gaan. Je bent vrij om modellen te bouwen en te verplaatsen in een volgorde naar keuze, zolang je de prijs ervoor kan betalen.
Tijdens deze fase mag de speler die aan zet is ook extra kaarten trekken door grondstoffen op te offeren. Ideaal om te proberen betere kaarten te bemachtigen. De handlimiet op het einde van je beurt is wel begrensd tot 6 kaarten.
Wanneer een speler klaar is met bouwen en verplaatsen, wordt er gevochten op de plaats waar zijn tegenstander, tijdens zijn beurt, aangaf waar er een strijdfront zou zijn. Als er op die plaats geen troepen of gebouwen van beide spelers aanwezig zijn, gebeurt er niets.
Indien beide spelers wél aanwezig zijn, rollen de krakende rupsbanden van jullie tanks elkaar over de rotsige vlaktes tegemoet. Ontploffingen en rookpluimen scheppen een canvas van vernieling terwijl jullie soldaten genadeloos blijven oprukken en de raketten door de lucht suizen. Elke speler telt de aanvalspunten van zijn voertuigen in het oorlogsgebied samen en mag, indien gewenst, één oorlogskaart uit zijn hand spelen om de slag mee te beïnvloeden. Het puntenverschil tussen de twee strijdmachten mag toegekend worden aan één gebouw of voertuig van de verliezende partij. Vernietig je met dit puntensaldo iets in één keer, dan gaat dat model naar het schroothoop-spoor.
Tijdens de vorige fase werd gekeken naar de war zone marker van je tegenstander. In deze stap kies jij zelf waar er tijdens de beurt van de andere speler gevochten zal worden. Zo’n oorlogsgebied bestaat altijd uit 3 aangrenzende sectoren met hexagonale velden. Tijdens jouw beurt vecht je dus altijd in het gebied dat door je tegenspeler bepaald werd, dit geeft jou tijd om tijdig extra troepen naar deze sector te sturen.
Het spel eindigt op twee mogelijke manieren. De eerste is wanneer de scrapyard vol zit. Jullie hebben elkaars troepen en gebouwen aan gort geknald. Langzaam maar zeker beseffen jullie dat het niet nuttig is om eindeloos bommen naar elkaar af te vuren en de planeet van nog meer kraters te voorzien. Tel per speler de levenspunten van de gebouwen en/of voertuigen in de schroothoop op. De generaal die het meeste punten verloor in de strijd, hijst de witte vlag en geeft zich gewonnen.
De andere endgame condition is iets dramatischer. Soms komt het niet tot een wederzijds staakt-het-vuren. Wanneer de HQ van een speler wordt opgeblazen, is het automatisch game over voor die partij.
Cross-over van videogame naar bordspel : Geen enkel ander spel was ooit al in staat om de geest van real-time strategy games zo goed te vatten als Knee Deep In Hexes. Je vindt enorm veel RTS-elementen terug: de gelimiteerde hoeveelheid grondstoffen om mee te werken, het beperkt aantal troepen die je (tegelijkertijd) op het veld kan hebben, de speciale krachten van je commandanten, de continue spanning en de onwetendheid over waar je tegenstander gaat aanvallen.
Uitgelegd in 1-2-3 : Omdat er maar twee grondstoffen zijn om mee te werken, blijft het spel zeer behapbaar. Waarom iets moeilijk maken als het ook eenvoudig kan: materiaal dient om mee te bouwen, energie om iets te verplaatsen. In tegenstelling tot wat je bij een wargame zou verwachten, is het helemaal niet moeilijk om dit spel te begrijpen. Ook de gebouwen en voertuigen zijn zeer eenvoudig om mee te werken dankzij de gelimiteerde scorewaardes. Je hebt echt geen diploma als militaire officier nodig om van dit tactische spel te kunnen genieten. Met 48 miniaturen in de doos, 90 commandokaarten en 56 resourcetegels is het bord altijd lekker actief. Till5Am weet in deze veelheid aan componenten toch de zeker vorm van eenvoud te bewaren.
Hoog herhalingsgevaar : Het spel biedt enorme herspeelbaarheid dankzij de variabele opstelling van het spelbord en de samenstelling van de decks. Afhankelijk van de gekozen campanions zal het spel er telkens anders uitzien. Soms zal het heel eenzijdig aanvoelen, terwijl het andere keren tot de laatste seconde spannend blijft. Afhankelijk van tegen welke officiers je het opneemt, moet je jouw tactiek 360 graden keren. Zowel voor rookies als doorwinterde veteranen heeft het spel dus wat te bieden.
Modules voor ervaren spelers : Naast de willekeurige opstellingsoptie van het spelbord, kunnen spelers ook kiezen voor variaties in de samenstelling van de decks zelf. Ofwel doen ze dit op basis van de gekozen officiers, ofwel kiezen ze 25 kaarten over alle beschikbare kaarten van hun factie heen. Bij deze laatste module is het ook mogelijk om met een extra resource te werken die de makers van het spel ‘autoriteit’ noemen. Elke speler krijgt 8 autoriteitspunten die ze mogen inzetten om kaarten mee aan te schaffen.
Up tempo speelstijl & combat : Spelers hebben tijdens hun beurt nieteindeloos veel opties. Trek een kaart, (ver)plaats modellen op het veld, voer strijd en speel actiekaarten. Net als bij schaken, kan je best een paar zetten vooruit denken. Stel dat je tegenstander daar dadelijk een tank uitrolt, dan kan jij via die ene berg zijn fabriek aanvallen, maar dan stel je jouw rechterflank wel bloot voor een offensief. Je hoort het dus, het is berekend te werk gaan, bluffen en je tegenstander inschatten. Bij de gevechtsfase is er quasi geen kans-factor die het spel beïnvloedt zoals dobbelstenen rollen. Het enige dat het resultaat van de strijd nog kan beïnvloeden, is de oorlogskaart die een speler neerlegt.
Meerdere wegen naar de overwinning : Het spel is zo ontworpen dat elke speler evenveel kans heeft om te winnen. Je kan winnen door zowel offensief of defensief te spelen. Rush je naar de basis van de vijand of probeer je zijn linies langzaam uit te dunnen? De scrapyard track en de eindige hoeveelheid gebouwen & eenheden die een speler kan inzetten zorgen ervoor dat het spel niet eindeloos blijft voortduren. Dit is een mooie oplossing voor een probleem waar veel RTS-videogames wel mee kampen. Sommige spelers hebben de neiging om te ‘turtlen’. Dit is een tactiek waarbij je jouw eigen verdediging zo sterk maakt dat je simpelweg wacht tot de tegenstander het opgeeft. Wanneer je in de videogames een eenheid verliest, vervang je hem simpelweg met een nieuwe. Maar in dit bordspel kan je een verloren tank niet zomaar vervangen met een nieuw exemplaar, want je hebt er maximaal 5 ter beschikking! Wat kapot is, komt nooit meer terug…
Knee Deep In Hexes is momenteel verkrijgbaar via een late pledge.