MLEM - Space Agency - The Playground

MLEM – Space Agency

Beproef je geluk met ‘MLEM – Space Agency’ & schiet onmiddellijk voorbij de (k)atmosfeer richting de Melkweg op zoek naar een schoteltje melk.

Hadden de Egyptenaren het bij het rechte eind om katten te vereren als goden? Werd de mensheid door wezens uit de ruimte een handje geholpen? In 2075 nemen de katten in ieder geval de aarde over als (rechtmatige) heersers van de planeet en ons zonnestelsel! In MLEMSpace Agency van Rebel Studio volgen we de katten op hun queeste om de kosmos te veroveren met hun aaibare schattigheid.

Houston, we have a prrrroblem!

Iedere speler staat aan het hoofd van een prestigieus Lucht- en Ruimtevaartcentrum voor katstronauten. Je team bestaat uit 8 zorgvuldig geselecteerde specialisten die voor jou de verste uithoeken van de kosmos zullen verkennen. Misschien ontdekken ze een planeet vol sappige vis of eentje die er uitziet als een enorme krabpaal? Je zou spontaan beginnen spinnen bij de gedachte alleen al! Iedere speler wilt zo snel mogelijk zijn team zo ver mogelijk de ruimte in sturen om naam te maken voor zijn centrum. Zo’n ruimterace is echter niet van de poes, maar vergt een ijzersterke concentratie en een gezonde portie geluk. Hopelijk kruist er geen zwarte kat je pad bij de lancering.

Hoe speel je MLEM – Space Agency?

De kattenregering heeft in totaal 11 raketten voor jullie ruimtevaartmissies gebouwd. Iedere speler stuurt bij de start van een nieuwe expeditie 1 katstronaut mee als bemanning van de shuttle. Om totale chaos aan boord te vermijden, wordt er voor iedere ruimtereis een kapitein aangewezen die zich achter de stuurknuppel mag nestelen. Voor de allereerste missie is dit degene die als laatste de kattenbak mocht leegmaken. De kapitein selecteert als eerste een specialist die aan boord mag gaan. Vervolgens moeten alle andere spelers (met de klok mee) een katstronaut afvaardigen. Telkens een vlucht succesvol terugkeert naar de aarde of onderweg ergens crasht, schuift de rol van kapitein door naar de volgende speler.

MLEM - Space Agency

De eerste tactische keuze van het spel biedt zich nu al aan: welke katstronaut stuur jij mee? Elk van jouw 8 beschikbare katten heeft een andere specialiteit. Kies je de kat die, zelfs wanneer de shuttle crasht, nog op tijd in een ontsnappingscapsule weet te geraken om veilig te landen op het dichtst bijgelegen hemellichaam, of ga je voor de terraformer die wanneer ze op een planeet landt een dubbele puntenwaarde oplevert? Zodra iedereen aan boord is, is het tijd voor lift off!

Nu jullie koers uitgestippeld is naar de verste uithoeken van de ruimte, is het tijd voor de kapitein om de raket veilig door het sterrenstelsel te navigeren. Om de raket te verplaatsen rolt de missieleider de dobbelstenen en sorteert ze vervolgens per waarde. Naast het veld waar jullie je nu bevinden op de mat staan 2 tot 3 dobbelstenen afgebeeld die aantonen welk waardes aanvaard worden op dit veld. Als deze waardes niet gerold werden, crasht de shuttle! Lukte het de kapitein om 1 of meerdere geldige waardes te rollen, dan kan hij kiezen welke dobbelstenen er gebruikt worden om jullie reis verder te zetten.

Alle dobbelstenen van de gekozen waardes worden helaas wel uit de poel verwijderd en mogen voor de rest van deze expeditie niet meer gebruikt worden. Kies dus verstandig, want voor jullie volgende worp zijn er dus minder dobbelstenen ter beschikking. Gelukkig zijn er soms ook ‘boosters’. Dit is een speciale waarde op de dobbelstenen die betekent dat deze teerling niet aan de kant gezet moet worden, maar opnieuw mag worden ingezet voor een volgende ronde.

MLEM - Rocket Dice

Het aantal lichtjaren dat de shuttle doorheen de ruimte cruiset hangt af van welke dobbelstenen er opgeofferd worden. De raket wordt evenveel velden verschoven als de som van alle dobbelstenen van de geselecteerde waardes. Indien je vanaf het 8ste ruimtekwadrant vertrekt en maar 1 geldige steen wierp met een 1-waarde op, vliegen jullie rustig verder naar het 9de kwadrant. Indien de kapitein 3 dobbelstenen met een 3-waarde gebruikte, schieten jullie aan warpsnelheid vooruit naar het 17de kwadrant!

Er wordt wel eens gezegd dat katten 9 levens hebben en hopelijk is dat waar, want in dit spel zullen de katstronauten frequent van een gefaalde missie terugkeren. Misschien omdat ze het niet konden laten om dat glas water om te stoten over het controlepaneel of omdat de piloot plots een haarbal moesten ophoesten terwijl de raket door een meteorietenveld vloog? Telkens wanneer de spelers er niet in slagen om het correcte resultaat te dobbelen, ontploft de raket en schuift de crashfiche een plaats verder op. Maak je geen zorgen, de bemanning komt altijd op haar pootjes terecht en keert terug naar de spelers hun spelersbord

Gelukkig is MLEM meer dan een eindeloze push-your-luck tot aan de eindstreep. Doorheen jullie ruimtereis kunnen de spelers er na elke verplaatsing, in spelvolgorde, voor kiezen om uit te stappen op een aangrenzende planeet of maan. Je katstronaut blijft voor de rest van het spel achter op deze locatie om onderzoek te doen dat punten waard is op het einde van het spel. Nadat iedereen zijn keuze heeft gemaakt om achter te blijven of om de reis verder te zetten, wordt er opnieuw gerold. Dit proces herhaalt zich totdat iedereen uitgestapt is, het verste kwadrant bereikt is of de shuttle crasht.

Het spel eindigt zodra een speler al zijn katten succesvol ergens in de ruimte heeft laten landen of wanneer de raket een 11de keer neerstort. De kattenregering kan brokkenpiloten tenslotte niet eindeloos blijven financieren. Zodra er aan een van deze voorwaarden voldaan is mogen de spelers hun punten optellen en vaststellen wie het best geschikt is om een ruimtevaarder te worden. Maar je moet ook niet kattig gaan doen als je niet gewonnen hebt…

Uitbreidingen inbegrepen

De doos bevat ook 3 speluitbreidingen die je naar believen kan mix-en-matchen met het basisspel. In de ontdekkingsmodule worden er extra tegels zoals wormgaten en achtergebleven ruimteschepen toegevoegd op jullie pad. In de geheime missie-variant krijgt iedere speler extra (geheime) manieren om punten te scoren. Tot slot is er de UFO met vreemde wezens die jullie expeditie beïnvloeden door dobbelstenen af te nemen of plots andere merkwaardige effecten teweeg te brengen.

Spelcomponenten

Basisspel

  • 1 speelmat
  • 1 raketbord & 5 spelersborden
  • 4 doeltegels
  • 64 puntenfiches
  • 6 dobbelstenen
  • 1 raket token & crashfiche
  • 40 katstronautenfiches

Extra varianten

Ontdekkingsmodule:

  • 20 ontdekkingsfiches

Geheime-missiemodule:

  • 20 geheime missie-fiches

UFO-module:

  • 14 expeditiefiches
  • 5 UFO-fiches
  • 1 UFO-token

Onze mening

MLEM – Space Agency is een mooi voorbeeld van een spel dat niet complex moet zijn om hoge toppen te scheren. Reiner Knizia is dan ook geen onbekende voor de ervaren boardgamer, die weet dat zijn naam meestal garant staat voor games met een hoge kwaliteit.

Zowel qua inhoud, want je krijgt veel voor de prijs die je betaalt, als het mechanisme, zal het spel gegarandeerd bij velen in de smaak vallen. Om alles uit te leggen heb je amper 5 minuten tijd nodig en door het snelle tempo zal niemand geneigd zijn om tussendoor op zijn smartphone te zitten swipen op zoek naar een ander bordspel om mee te matchen. Je aandacht zal zonder twijfel ook richting de doos graviteren dankzij de vormgeving van Joanna Rzepecka. De ondeugendheid van de katten is praktisch voelbaar.

Wanneer de raket nog maar enkele velden van de diepe ruimte verwijderd is en je nog maar 1 dobbelsteen over hebt, zal de adrenaline door je lijf razen. Precies of iemand heeft stiekem aan het kattenkruid gezeten!

Het grote, en misschien enige, nadeel bij MLEM is dat vrijwel alles op geluk gebaseerd is. Het is goed mogelijk dat je raket al crasht voordat je de eerste planeet bereikt. Het is ook alles behalve evident om de laatste velden van de speelmat te bereiken, waardoor je soms een beetje moedeloos kan worden. Maar als het te simpel was, zou je er ook niets aan vinden uiteraard. MLEM doet daarnaast ook onmiddellijk denken aan een ander verslavend spel van dit genre: Celestia waarbij je als luchtschipkapitein tussen de wolken vliegt en aan donderwolken, luchtpiraten en reuzenvogels probeert te ontsnappen.

MLEM: Space Agency NL

27,50

Let me take you on a journey to the year 2075. Just as soon as they took control of the world, cats set their sights on a new frontier – space! The crème de la crème of feline specialists now compete for cosmic dominance, with their determination unmatched even by the lack of opposable thumbs.…

Out of stock

Ontvang een e-mail als het spel terug in stock is

SKU: TPG14315
Categorie:
0
    0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar winkel
    preloader