The Vale Of Eternity - The Playground

The Vale Of Eternity

Iedereen kan Pokémon vangen… maar goden en magische wezens temmen, dat vergt pas talent! In The Vale of Eternity wordt je meegezogen in een avontuur vol suspens en pachtig artwork.

Jaag roem & glorie na en zorg dat jouw naam tot in de eeuwigheid verder leeft in The Vale of Eternity. Het spel is een tactische take that tableaubuilder waarbij je jouw tegenstanders de loef wilt afsteken door betere legendarische wezens te temmen dan zij. Het Koreaanse Mandoo Games schiet weer raak met een titel van formaat!

Op monsterjacht !

De Vallei der Onsterfelijkheid ligt ergens verborgen op de grens tussen de wereld van dromen en de werkelijkheid. Een verdwaalde reiziger tuimelde echter per toeval door de toegangspoort en trof op deze mysterieuze plaats goden, legendarische wezens, draken en geesten aan. Al die fabelachtige figuren waar je als kind verhalen over hoorde voor het slapen gaan blijken dus echt te bestaan. In de hoop om hen beter te begrijpen en om de titel van meestertemmer te verdienen, trekken 2 tot 4 monstertemmers er op uit om deze magische creaturen te vangen en te temmen.

Hoe speel je The Vale of Eternity ?

Het spel wordt gespeeld in (maximaal) 10 rondes. Het spel is afgelopen zodra de 10de ronde gespeeld is of wanneer een speler op het einde van een ronde meer dan 60 punten heeft gescoord.

Bij de start van een ronde worden 2 kaarten per speler van het deck getrokken en aan het speelveld toegevoegd. De plaats waar een monster op het veld verschijnt, hangt af van het element/huis van de kaart: water, aarde, wind, vuur of draken.

The Vale of Eternity - Speelbord

Iedere ronde bestaat op zijn beurt weer uit 3 fases: jagen, acties ondernemen en kaarteffecten activeren.

Let the hunt begin

In de jaagfase gaan de spelers beurtelings een wezen als prooi markeren waar ze jacht op wensen te maken totdat alle kaarten gekozen zijn. De eerste selectieronde begint met de startspeler en gaat vervolgens met de klok mee. Een monster kan maar door 1 temmer tegelijkertijd gemarkeerd worden. Zodra iedereen een eerste prooi geselecteerd heeft, mag de speler die laatst aan zet was opnieuw kiezen en wordt het proces herhaald in tegenwijzerzin. Nu alle wezens door iemand in het vizier zijn genomen is de jaagfase voorbij, of begint de jacht nu past echt?

Time for action

De startspeler mag nu kiezen welke acties hij wenst te ondernemen tijdens zijn beurt. Een speler blijft aan zet totdat deze geen acties meer kan of wilt uitvoeren. De actieve speler kan per monster waarop hij jacht maakte in de vorige fase kiezen wat hij er mee wilt aanvangen. Wilt hij ze temmen (de kaart op hand nemen) of verkopen (de kaart wegwerpen en omruilen voor magische stenen)? De verkoopwaarde van het monster wordt bepaald door de soort waartoe het wezen behoort. Vuurkaarten geven je bijvoorbeeld 3 magische stenen met een waarde van 1 per steen terwijl een draak je 1 magische steen met een waarde van 6 oplevert.

Je kan ook kaarten uit je hand aan jouw persoonlijke spelersveld toevoegen door hen op te roepen. Dit kan echter alleen als je de nodige magische stenen kan betalen én je voldoende plaats hebt op jouw veld. Je mag nooit meer wezens op het veld hebben dan het cijfer van de ronde. Maximum 2 monsters in ronde 2, 8 monsters in ronde 8, enz…

Rond het verkopen en oproepen van wezens is er een zeer belangrijke spelregel om even toe te lichten. Een temmer kan maximaal 4 magische stenen in zijn bezit hebben en er moet altijd gepast betaald worden om een monster op te roepen. Als je een wezen met een kostprijs van 4 aan je speelgebied wilt toevoegen en je betaalt met een magische steen die 6 waard is, krijg je géén wisselgeld terug. Als je niet gepast kan betalen, is dat pech!

De volgorde waarin de speler zijn acties uitvoert is geheel vrijblijvend, maar van cruciaal belang om het spel te winnen.

What’s the effect

Op iedere kaart staan 1 of meerdere iconen afgebeeld om aan te tonen welke effecten dit wezen teweegbrengt. Sommige wezens hebben effecten die onmiddellijk activeren zodra je ze speelt (bliksemschicht iconen), en sommigen hebben effecten die pas activeren aan het einde van iedere ronde (zandloper iconen). Dit laatste type effecten worden tijdens deze fase geïnitieerd. Net als in de actiefase kiezen de spelers de volgorde waarin de effecten uitgevoerd worden. De volgorde kan bepalend zijn voor het aantal punten dat je krijgt of welk effect een bepaalde kaart heeft.

Zodra de alle effecten zijn uitgevoerd, wordt de first player marker doorgegeven en de rondemarker naar het volgende veld op het rondespoor verplaatst.

Spelcomponenten


Onze mening

Het design van The Vale of Eternity schreeuwt eenvoud en de regels zijn op zich zeer snel onder de knie te krijgen, maar dat wilt niet zeggen dat je het spel snel meester bent of er direct op bent uitgekeken. Het spel biedt voor buitenstaanders misschien weinig table presence, maar is voor de spelers behoorlijk intens als het aankomt op de juiste keuzes maken. Een stevige voorsprong verandert voor je het weet in een genadeloze achterstand en met maar maximaal 10 rondes die razendsnel voorbijschieten, moet je uit je doppen kijken dat een tegenspeler niet met de overwinning aan de haal gaat.

Elke ronde worden er nieuwe kaarten onthuld en je wéét dat je er maar 2 kan reserveren. Kies je voor de kaarten die jij nodig hebt om jouw tableau-engine te laten draaien of ontzeg je een tegenstander de kaart die hij broodnodig heeft? Het zijn geen evidente keuzes en door het zeer beperkte aantal acties is de spanning vanaf de eerste rondes al te snijden.

Een zeer grote meerwaarde van het spel is niet enkel de vormgeving, maar ook de achterliggende achtergrond van de kaarten. Alle figuren stammen uit legendes van over de hele wereld. Denk maar aan Odin & Frey uit de Noorse mythologie, Asmodeus & Leviathan als Christelijke/Bijbelse figuren, Agni uit het Hindoeïsme of Charybdis die we ons allemaal wel zullen herinneren uit de Griekse mythologie. Kom je een kaart tegen waar je het verhaal niet van kent, dan raden we je warm aan om het even uit te zoeken om je kennis over dat figuur uit te diepen.

Met een deck van 70 monsterkaarten is er een grote randomisatiefactor in het spel. Er zijn bepaalde combo’s die je gegarandeerd een stabiele stroom aan punten bezorgen, maar als die kaarten niet op de juiste moment in het spel aan bod komen, moet je op zoek naar een andere strategie. The Vale of Eternity is dus geen one trick pony waarbij je telkens dezelfde speelstijl kan hanteren. Er is ook een beperkte take that factor waarbij je elkaars engine kan (proberen te) doorbreken.

De onsterfelijkheidsfiguur is een leuke extra component in de doos, maar voegt verder geen enkele functionele waarde toe en staat er eigenlijk maar een beetje bij voor de gezelligheid. De makers hadden dit figuur evengoed achterwege kunnen laten zonder dat iemand er om zou rouwen. Het maximum aantal kaarten dat je aan jouw spelersgebied mag toevoegen is rechtstreeks gekoppeld aan de spelronde. Dit aspect vergt een beetje mentale boekhouding want buiten de gemeenschappelijke rondemarker, is er geen enkele visuele indicatie op jouw eigen spelersveld van de ronde waarin je je op dat moment bevindt… maar tot 10 tellen zal nog net lukken, niet?

Samengevat is The Vale of Eternity een pareltje onder de beginnersspelen waar Eric Hong waarde hecht aan to-the-point vormgeving en een mechanisme waar balans tussen geluk en vooruitdenken de hoofdrol spelen.

Het spel is ondertussen zowel in het Engels als Nederlands verkrijgbaar in België. De Nederlandstalige variant wordt uitgegeven door Geronimo Games.

Voor wie 70 monsterkaarten niet voldoende vindt of het spelmechanisme net iets te eentonig is, is er gelukkig al een uitbreiding op komst. De The Vale of Eternity: Artifacts uitbreiding voegt extra monsters, artefacten en extra spelmechanismen toe waarbij je onder andere meer kaarten per ronde mag spelen of waarmee je de spelregels voor een ronde naar jouw hand kan zetten.

Een review van Rufus (IG: @boardgamepirate)

Producten in dit artikel

0
    0
    Winkelmand
    Je winkelmand is leegTerug naar winkel
    preloader